Вишивка Поділля (нині Вінницька, Хмельницька, Тернопільська області) дуже багата на вибагливі орнаментальні зразки.
Розглянемо характеристики вишивки Вінницької області. Вона славиться цікавими і складними техніками: низь, поверхниця, кафасор, лиштва, вирізування, мережка “шабак” тощо. Майже кожне село у ХІХ столітті мало характерну вишивку з певними орнаментальними, стильовими чи іншими особливостями, хоча ці принципи не завжди яскраво виражені, особливо в чорно-червоній кольоровій гамі. Не завжди були вони сталими та постійно перебували у творчому процесі.
Орнаменти цього періоду графічні, вибагливі, та надзвичайно цікаві, щоб їх не полюбити. Корені започаткування цієї “графіки голкою” сягають глибокої давнини. Звісно, це мистецтво упродовж багатьох століть постійно збагачувалось. Ось як пише А. Прусевич: “На подольские вышивки оказало влияние византийское и болгарское вышивание, на котором в свою очередь отразилось античное греческое искусство”. Щодо технічного боку виконання саме низинного орнаменту, то більшість науковців схиляється до думки, що це імітація ткацтва, згодом розвинена в особливу техніку. Адже серед декількох видів “низі” є один її найбільш поширений вид – “низь замочком” або “низинка замкова”. Можливе припущення, що ця назва поширилась у ХХ ст. Саме цей вид даної техніки має властивості надзвичайної міцності.
Техніка “низью”, а наприкінці ХІХ ст. – початку ХХ ст. – “низя”, як у цей час найчастіше її називали, поділялася на декілька видів за характером виконання або орнаментальних особливостей:
- - “кругла низя” – орнаментальні елементи виконані двома паралельними смужками, замість однієї;
- - “лиса низя” – величини в орнаменті зашитих і вільних смуг рівнозначні;
- - “страпата низя” – називалася так від присутності зубців у орнаменті;
- - “низя з лиця шита” – наслідує звичайну низь і відмінна тим, що шиється з лицьового боку, при цьому не звертається увага на зворотній бік;
- - “сліпа низя” – ймовірно тому, що між орнаментальними елементами залишалися досить малі проміжки тла;
- - “дрібна” – вишивка низзю з дуже дрібним орнаментом тощо.
Сьогодні використовуються назви: “низь”, “низинка замкова”, “низь поперечна”, “низь повздовжня”.
Особливість полягає у вишиванні орнаменту зі зворотного боку тканини. Вишиваючи, ми не бачимо візерунку, котрий утворюється на лицьовій стороні. Вишивка ведеться справа наліво на непарній кількості ниток: 1,3,5,7,9. Дрібне колористичне доповнення виконується з лицьового боку опісля.
При виконанні “поперечної низі” голка ходить то вниз, то вгору, через кожну нитку основи.
При виконанні “повздовжньої низі” голка ходить зліва направо і навпаки через кожну нитку основи.
Виконуючи орнамент у техніці “низинки замкової”, працюємо за принципом “низинки поперечної”. Процес вишивки ускладнюється тим, що широка смуга перехвату ниткою ділиться навпіл закріпкою, яка і мала у народі назву “замок”.
Орнаментальні фігури на Поділлі мали багато поетичних назв: “раки”, “реп'яшок”, “купчаки”, “піддовки”, “орли”, “орли летять”, “орли-метелики”, “мутелики”, “кривий Іванко”, “хрестами”, “шиті цілі”, “маленький Іванко”, “хвостичка”, “семирожок”, “кривуни”, “кучерами”, “куряча лапка”, “хрестички”, “баранячі роги”, “дорівська низь”, “саїнська низь”, “саїнська зозулька”, “саїнська низь прививається”, “дримба”, “дримби”, “ліри”, “ліра”, “половина безконечника”, “гребінці”, “підкови” та інші.
Яскраво виділяються і колористичні вподобання подолян. Це вишивки чорним “густим” кольором, червоним, поєднання цих кольорів у найрізноманітніших пропорціях, вишивки жовтим кольором, поєднання червоного з синім, вишивки коричневими кольорами теплих та холодних відтінків. Особливо приємним для ока виглядає поєднання коричневого кольору з блакитним.
Зразки подільської вишивки з фондів Музею
- Приєднані файли:
- Варіація розети (поперечна низь). Вишивка одним кольором (PDF)
- Спрощена варіація розети (поперечна низь) (PDF)
- Розета (низинка замкова). Вишивка одним кольором (PDF)
- Розета (низинка замкова). Вишивка двома кольорами (PDF)
- Варіації колористичного вирішення (1) (PDF)
- Варіації колористичного вирішення (2) (PDF)
- Виконання вузла “замок” (PDF)
- Орнаментальні варіації на базі розети (PDF)